Sunday, August 17, 2008

Muktamar PAS ke 54 "gelanggang bela diri"?

Setelah 5 hari berada di Ipoh semenjak hari Rabu sehinggalah hari Ahad , saya mengikuti Muktamar PAS yg ke 54......

Dan akhirnya saya menyaksikan majoriti perwakilan tak buat apa yg sepatutnya,
hanya segelinti yg jujur mengajukan soal dgn jujur dan isu dalaman parti tidak ditekankan dan hanya bercerita tentang isu luaran.

Kepimpinan tertinggi tidak langsung menyentuh soal-soal dan isu yang berlaku akhir-akhir ini , samada yang melibatkan parti sendiri atau melibatkan kepentingan rakyat dan negara. Contohnya isu kemenangan Pakatan Rakyat melalui BERSIH sehingga ada yang sebok ke parlimen tetapi ada yang sebok ke mahkamah dan ke balai polis, isu PROTES yang ada tonggeng buntut, pembalakan haram, jet mewah, penggunaan harta dan kenderaan rasmi kerajaan, timbulnya semakin banyak "Dato' Zeck" di negeri-negeri yang Pakatan Rakyat menang.....manakala perwakilan pula sebok membela dan menjawab bagi pihak pimpinan sehingga terlupa soal kenaikan harga minyak dan barang-barang serta kisah penderitaan rakyat....

maka akhirnya menjadikan muktamar kali ini sebagai gelanggang "bela diri" , sedangkan sepatutnya muktamar kali ini lebih panas, tetapi sebaliknya yg terjadi.

Tidak seperti muktamar Dewan Pemuda yg dilihat lebih "panas" bebanding muktamar PAS Pusat.....sepatutnya muktamar kali ini lebih mementingkan juga bagaimana untuk memperkasakan parti dan isu mempertahankan prinsip dan Daulah Islam yg dilaungkan selama ini.

Yang paling mengecewakan lagi adalah bila ada pimpinan tertinggi yang cuba mempertahankan diri serta berhujah di hadapan ahli-ahli menutup segala kesilapan diri.....tetapi mengaku dan membuka rahsia pula hanya selepas muktamar berakhir.....DAN pula kepada wartawan. Secara jujur seperti kita boleh katakan berbohong di hadapan ahli tetapi mengaku dan bercakap benar dengan wartawan......

Antara lainnya berpendapat muktamar kali ini merupakan pembaziran MASA , TENAGA DAN WANG!!!!!!

No comments: