Friday, July 3, 2009

Istilah anugerah gelaran pangkat dalam Islam

Saya nak menyentuh sedikit tentang anugerah gelaran atau pangkat dalam Islam, bukan mempersoalkan tentang pemberian dari Istana kepada seseorang. Kalau ada pemberian dan ada yang ingin menerima terpulang kerana itu hak masing-masing dalam menilai sesuatu gelaran atau menerimanya.

Bukan apa, kerana biasa kita dengar ada gelaran2 Dato' ni pula ada yang di jual beli dan menjadi bahan perniagaan pula. Dan akhirnya kadang-kadang pula Dato' ni pula yang mencemarkan nama dan anugerah ini, seperti menjadi ahli perniagaan yang menipu serta mengaut keuntungan dengan membohongi orang ramai dengan gelaran Dato' ini.

Selain itu ada juga Dato' ini pula yang membuat sesuatu perlakuan sumbang, membuat kesalahan jenayah dan banyak lagi.

Jadi dalam PAS ini juga ada yang kemaruk dengan gelaran Dato' ni. Saya tak tahu macamana nak kata, sedangkan dalam Islam kita di ajar semulia-mulia hamba ALLAH itu adalah yang bertakwa dan beramal sholeh. Bukan kepada gelaran itu. Jadi kalau kita di ajar dan kita mengajar orang lain tetapi kita tak buat seperti apa yang dituntut oleh Islam itu sendiri .....macamana agaknya ye?

Kita boleh lihat [ ini sebagai contoh sahaja......] yang mana lebih mulia antara Tan Sri Rahim Tambhi Cik dengan Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat? Kalau ikut ranking tentulah Tan Sri lebih tinggi dari Dato' kan? Tetapi dalam serba serbi latarbelakang tentulah kita tak setuju, kerana TG Nik Aziz Nik Mat adalah lebih baik dan lebih mulia dari Rahim Tambhi Cik itu.

Tetapi itulah nilaian masyarakat kita akan melihat anugerah dunia itu lebih mulia.....dan masing2 juga berebut untuk mendapatkannya.

Cuba kita lihat lagi [ ini juga sebagai contoh sahaja.....] adakah sama antara Dato' Sharifah Aini, Dato' Siti Norhaliza, Dato' M Daud Kilau, Dato' David Arumugam, Dato' Khatijah Ibrahim, Dato' Jalil Hamid ......dengan Dato' Abu Bakar Cik, Dato' Harun Din, Dato' Harun Taib, Dato' Mahfuz Omar, Dato' Kamarudin Jaafar, Dato' Hassan Ali, Dato' Mustapa Ali .....dan lain2 lagi.

Harap2 semua ini di renung-renungkan.....jangan lah tergadai maruah agama kerana untuk gelaran di dunia.

No comments: